Waarden
- Onlangs werd bekend dat het Grootoosten van België (GOB) een lid, een niet onbekend politicus trouwens, had uitgesloten. Reden: hij had zich aangesloten bij het campagneteam van Eric Zemmour, de bekende/beruchte extreemrechtse Franse politicus. Verklaring voor deze zeldzame maatregel: de waarden en ideeën die dat lid verdedigt zijn totaal onverenigbaar met die van de Vrijmetselarij.
- Op 21 april 2024, in de aanloop naar de Europese verkiezingen, vergaderden 21 Europese Obediënties (overkoepelende nationale organen) in Straatsburg. Zij keurden een gemeenschappelijke verklaring goed waarin zij plechtig hun ongerustheid uitdrukken over de opkomst van populistische partijen, vooral op uiterst rechts, met hun illiberale agenda’s. Zij bevestigden nogmaals uitdrukkelijk hoezeer ze zijn gehecht aan een democratisch en sociaal Europa gestoeld op vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid. Zij bevestigden verder dat ze zich samen, zonder toegevingen zullen blijven inzetten voor de verdediging van een solidaire, humanistische en broederlijke samenleving.
- Na de reactie van de rectoren van VUB en UCL op de verklaring van de paus over abortus (“huurmoordenaars”) hebben de 5 adogmatische Obediënties van België nu ook een gemeenschappelijke afkeurende verklaring vrijgegeven (zie elders op deze site). De abortuswet kwam op democratische wijze tot stand en daar heeft niemand zich mee te bemoeien. Ook de standpunten van de paus over de vrouw kunnen niet door de beugel.
Ziedaar enkele voorbeelden van waar het de Belgische en Europese adogmatische of liberale vrijmetselarij om te doen is, namelijk het verdedigen van de menselijke waardigheid, ons zelfbeschikkingsrecht, verdraagzaamheid, gelijke rechten voor allen, de democratie en de rechtsstaat, het verbeteren van de wereld. Dat is al zo sinds het ontstaan van de vrijmetselarij in de 18de eeuw.
We beleven bewogen tijden, onrustwekkende tendensen worden steeds zichtbaarder en we zien in sommige Europese landen hoe de rechtsstaat, de onafhankelijke rechtspraak en de persvrijheid zonder al te veel scrupules op de schop worden gedaan.
Onze boodschap krijgt niet steeds de nodige weerklank in de profane wereld, in de openbaarheid. Toch blijven we hameren op die waarden en normen, waarbij we ons uiteraard niet wensen in te laten met het stemgedrag van de mensen. De sterke belangstelling voor de Vrijmetselarij heden ten dage lijkt erop te wijzen dat nogal wat mensen dit hebben begrepen en het appreciëren. Misschien zien we hier hetzelfde fenomeen als 300 jaar geleden toen, in een tijd van grote conflicten en hevige gepolariseerde debatten, mensen samen kwamen in een kader waar over de verschillen heen constructief kon worden gediscussieerd.